AR- ja VR -teknologiat ovat viimeisten vuosien aikana nostaneet suosiotaan monilla eri aloilla. Tässä kirjoituksessa puramme mitä eroa on virtuaalitodellisuudella ja lisätyllä todellisuudella ja mitä hyötyä näiden ymmärtämisestä voi olla usealle eri toimialalle. 

AR

Lisätyn todellisuuden lyhenne AR tulee sanoista “augmented reality”. AR:ssä käyttäjän näkemä todellisuus on oikeaa, mutta siihen on lisätty virtuaalisia objekteja teknologian avulla.  Näin AR lisää meidän todellisuuteemme asioita käyttäjän nähtäväksi ja mahdollistaa objektien tarkkailun sekä interaktion lisättyjen elementtien kanssa. AR siis laajentaa käyttäjänsä näkymää todellisuudesta. 

Esimerkiksi AR-peleistä käy suuren suosion saavuttanut Pokemon Go, jossa pelaajat kulkevat oikeassa maailmassa nähden tuttuja paikkoja, mutta maailmaan on lisätty televisiosta tuttuja pokemoneja, joita pelaajat pystyvät ottamaan kiinni ja taistelemaan niiden kanssa. 

Muilla toimialoilla AR-sovelluksia on käytetty muun muassa tapana lisätä digitaalisia objekteja oikeisiin ympäristöihin, jolloin yritykset ovat voineet etukäteen tarkkailla ja havainnoida, miltä heidän tuotteensa näyttäisivät oikeassa maailmassa. Samankaltaisesti toinen kuluttajille tarkoitettu AR-sovellus antaa asiakkaille mahdollisuuden nähdä etukäteen, miltä tuotteet näyttävät omassa kodissa 3D-malleja hyödyntäen. Monelle myös helppona arkisena esimerkkinä AR-teknologiasta toimivat Snapchatistä tutuksi tulleet naamafiltterit, jotka lisäävät henkilön omiin kasvoihin erilaisia hassuja virtuaalisia lisäyksiä. 

VR 

VR-lyhenne tulee englannin kielen sanoista “virtual reality”. Virtuaalitodellisuus eroaa AR:stä siten, että sen luoma maailma, jonka käyttäjä näkee, on täysin digitaalisesti luotu. Toisinsanoen siinä, missä AR lisää todellisuuteemme elementtejä, VR luo täysin uuden todellisuuden. 

VR:ää on käytetty muun muassa erilaisissa koulutussimulaatioissa. Esimerkiksi terveysalalla VR-sovelluksia on käytetty valmistelemaan lääkäreitä haastaviin operaatioihin. VR-teknologiaa on sovellettu myös urheilussa, pelialalla, koulutusalalla, kaupan- ja matkailualalla. Esimerkiksi Ikea on toteuttanut VR-sovelluksen, jossa asiakkaat voivat kulkea virtuaalisessa kaupassa katsellen oikeiden tuotteiden virtuaaliversioita.

Myös eri maiden puolustusvoimat ovat ottaneet teknologian käyttöön ja olemme itsekin toteuttaneet VR-demon, jolla voidaan opettaa taistelijalle kiristyssiteen oikea kiinnittäminen..

Mitä käytännön sovelluksia lisätyllä todellisuudella on?

VR – ja AR -teknologia on sovellettavissa lukuisilla eri toimialoilla. Tässä osiossa tarkoitus on nostaa esille muutama toimiala ja tarjota esimerkkejä tavoista joilla lisättyä todellisuutta on sovellettu kyseisellä alalla. 

A heart symbol with  a cardiogram and a stethoscope

Terveysala

  • -Operaatioiden valmistelut
  • -Simulaatiot ja harjoitukset
  • -Hoitotarkoituksiin (fobiat, masennut, addiktio)
  • -Kivusta harhauttaminen
  • -Tuote- ja välinesuunnittelu
  • -Diagnostiikka
  • -Anatomiatietoisuus
  • -Kuntoutus

A graduation hat with an open book infront of it

Koulutus

  • -360 asteen interaktiiviset oppimisympäristöt
  • -3D-elementtien luominen oikeaan maailmaan
  • -Luovat ja mieleenpainuvat oppimiskokemukset 
  • -Virtuaalimatkat eri maihin tai historiallisiin paikkoihin 
  • -Ihmiskehon ja anatomian simuloiminen 
  • -Vieraiden eläinten tutkiminen läheltä simulaatioiden avulla 
  • -Lukuisat mahdollisuudet eri oppiaineissa kuten historia, terveystieto ja biologia
a tank and a medal

Puolustusvoimat

  • -Suunnittelu 
  • -Koulutus ja valmistautuminen 
  • -AR-näkymä kypäriin  
  • -Uniikkien tilanteiden ja ympäristöjen luominen 
  • -Erilaiset koulutussimulaatiot 
Pac-Man like figure and a joystick

Peliala

  • -Virtuaalitodellisuuspelit käytännössä loputtomilla mahdollisuuksilla 
  • -AR-pelit, jotka motivoivat pelaajia tutustumaan lähtemään kotoaan ja tutkimaan ympäristöään
half a globe with different buildings rising up

Turismi

  • -Matkakohteiden virtuaaliversioissa vierailu valinnan helpottamiseksi 
  • -Lentoyhtiöt käyttäneet VR:ää matkaviihdykkeenä matkustajille 
  • -Tapa kokea matkustamisen tunne jos on estynyt niin tekemään 
american football, soccer ball, tennis ball and a racket, golf club and a a gold ball

Urheilu

  • -Treenamisen tueksi erilaiset urheilusimulaatiot 
  • -Simulaatiot myös käytössä silloin jos hallit ja kentät ovat saavuttamattomissa 
  • -Kuntoutuksessa kevyt askel kohti urheilijan paluuta lajiin 
  • -Urheiluvaatteiden ja välineiden suunnittelu 

 

VR ja AR tulevaisuudessa? 

  • -AR:n ja VR:n yhdistymistä on ennustettu tulevaisuudessa. Tällöin virtuaalisesti tuotetut ympäristöt ovat lähes erottamattomia oikean maailman ympäristöistä ja esineistä.
  • -VR-lasien designin uskotaan muuttuvan enemmän arkisemmaksi. Mahdollisena suuntana aurinkolaseja muistuttava design, jolloin voidaan olettaa myös VR:n leviämisen arkisempaan käyttöön. 
  • -Tekoälyn ja AR:n yhdistyminen rekrytoinnin avuksi. 
  • -Marsiin matkustamisen kokemus simulaation kautta kaikkien ulottuville. 
  • -Virtuaaliset sovituskopit auttamaan verkko-ostosten tekemiseen. 
  • -AR leviää entistä enemmän teolliselle alalle suunnitelun ja tuotekehityksen tueksi sekä parantamaan turvallisuutta.
  • -AR osana muodostamassa niin kutsutta extended realitya (XR), jossa todellisuutta voidaan muokata digitaalisesti. 

Niko Ollikka

  • Junior Marketing Specialist
  • Työkalut: Hootsuite, G Suite, LinkedIn, Leadfeeder, Vainu
  • Diggaa: Narratiiviset ja visuaaliset pelit, kamppailulajit ja amerikkalainen jalkapallo

Kysyttävää? Soita Herkolle!