Miten tähän päädyttiin?

Ajatus Zaibatsun omasta Counter-Strike -joukkueesta nousi tapetille alun perin huhtikuussa 2018, mutta sillä erää asia ei edennyt ajatusta pidemmälle. Joulukuussa 2019 olimme kuitenkin varanneet paikallisesta pelikeskuksesta Victory Pointista tilat pikkujouluillemme, ja tuolloin kaikki halukkaat pääsivät yhdessä pelaamaan Counter-Strikea.  Joukkueen kapteeni Herkko sanookin juuri tämän herättäneen jälleen kipinän joukkueen kasaamiseen.

Pohdittaessa, miten pelaamisen kanssa edettäisiin, Kanaliiga ja siihen osallistuminen nousi esille loogisimpana valintana. Kanaliiga on yritysliiga, joka tarjoaa yrityksille mahdollisuuden kasata oman joukkueen ja osallistua eSports- turnauksiin muiden perinteisten yritysliigojen tavoin. Kanaliiga tarjoaa eri moninpelivaihtoehtoja, joista yksi on juurikin Counter-Strike.

Kanaliigan alkuun oli kuitenkin yhä aikaa ja tiimi myös koki tarvetta hioa taitojaan ennen itse turnaukseen osallistumista, missä Jyväskylän Ammattikorkeakoulun Gamepit Pro tuli apuun. Zaibatsu ja Gamepit Pro ovat pohtineet erilaisia yhteistyö- ja kumppanuusmahdollisuuksia, ja näiden keskustelujen yhteydessä nousi esille Zaibatsun Kanaliigaan osallistuminen. Gamepitillä on oma eSports-koulutusohjelma nuorille, jotka myös kaipasivat harjoittelua. Koska pyrimme aina tilaisuuden tullen tarttumaan mahdollisuuksiin tukea paikallista pelitoimintaa sekä nuorten osallistumista siihen, yhteinen harjoituspeli lyötiin lukkoon pidemmittä puheitta.

Zaibatsu-tiimi

Counter-Strike -peliturnauksissa tiimit koostuvat yleensä viidestä pelaajasta.  Zaibatsun tiimissä kapteenina toimi myyntipäällikkömme Herkko Pirskanen ja pelinjohtajana toimi peliohjelmoija Aleksi Toivonen. Tiimiä täydensivät graafikko Timo Koski sekä ohjelmoijat Kalle Collan ja Juho Turpeinen.

Zaibatsun tiimikokoonpanoon kuuluvat myös senioriohjelmoijamme Pauli Kettunen ja Tuomo Oksanen,  peliartistimme Janet Vaher sekä itse toimarimme Jussi Perttola. He tulevat täydentämään pelikokoonpanoja tulevaisuudessa.

Treeni ja valmistautuminen

Zaibatsun tiimi otti vastustajansa erittäin tosissaan, vaikka kyseessä olikin harjoitusottelu. Tiimi harjoitteli edeltävänä viikolla noin 20 tuntia sekä piti ylimääräiset treenit JAMKilla pari päivää ennen peliä. Harjoituksissa käytiin läpi muun muassa eri pelikentät ja -kutsut sekä niiden käyttö. Kommunikaatio ja taktiikka nousivat harjoituksissa tärkeään rooliin.

Pelin kulku ja tulokset

Nuoret tekijät aloittivat kovaa ja kukistivat Zaibatsun tiimin ensimmäisessä kentässä pistein 11–16, mikä pakotti pelinjohtaja Aleksin ottamaan ohjat tiukasti käsiinsä seuraavaan kenttään siirryttäessä.

Tiimin onneksi Aleksi teki juurikin tämän ja yhdessä taitavalla pelaamisella ja laadukkaalla pelinjohtamisella Zaibatsu voitti seuraavan kentän kauniisti pistein 16–8.

Viimeiseen kenttään mennessä tilanne oli tasan erävoitoin 1–1 ja elimme ratkaisun hetkiä. Zaibatsun tiimillä pakka pysyi kasassa yhä edellisen kentän tavoin ja Gamepitin nuorukaiset eivät hyvästä yrityksestä huolimatta kyenneet löytämään keinoa horjuttaa Zaibatsun voittokulkua. Viimeinen erä loppuikin pistein 16–4, näin ollen päättäen harjoitusottelun Zaibatsun voittoon erävoitoin 2–1.

Kiitokset

Lopussa on luonnollisesti kiitoksen paikka ja koko Zaibatsun tiimi haluaakin kiittää Gamepitin nuoria siitä että mahdollistivat tämän kaiken.

Kapteeni Herkko kommentoi kokemusta:

Vastustaja pelasi hyvin, nuoret olivat hyvällä asenteella ja tosissaan pelaamassa. Voitetut erät ja kartta osattiin ottaa hyvin, eikä tappiokaan aiheuttanut isompia reaktioita.

Iso hatunnosto ja iso kiitos mahdollisuudesta Game Pitille. Valmennusryhmä tekee loistavaa työtä, niin nuorisotyön kuin paikallisen CS-skenenkin näkökulmasta, tarjoamalla nuorille mahdollisuuden päästä ohjatusti harjoittelemaan ja tavoittelemaan mahdollista ammattilaisuutta.”

Jälkipyykki ja mitä seuraavaksi

Pelin jälkipyykkiä pestessä todettiin, että paljon on yhä työstettävää jatkopelejä ajatellen. Varsinkin tietyt pelikentät aiheuttivat haasteita, joihin pyritään kiinnittämään huomiota tulevissa harjoituksissa. Kommunikaatio ja yhteispeli nousivat tärkeään rooliin onnistumisen kannalta ja niiden ylläpitämiseen sekä kehittämiseen tullaan keskittymään harjoituksissa.

Tiimin loppusanat

Kokemuksena gamepit oli mahtava, tilat oli hyvät ja yhdessä pelaaminen samassa tilassa sai paljon kiitosta. Kokemuksena tämä oli varmasti mieleenpainuva kaikille osallistuneille ja streamissäkin saatiin yllättävän monta silmäparia seuraamaan ottelua. On myös aina hienoa saada tilaisuus olla osana tukemassa sekä nuorten tekemistä että paikallista pelitoimintaa.”

Nyt tiimimme ei kuitenkaan jää suitsuttamaan liikaa hyvää peliä vaan suuntaa katseensa jo seuraavaan etappiin. Se onkin itse Kanaliiga ja turnauksen aloitusottelu tiistaina klo 20, kun vastaan asettuu kooditalo Hurja Solutions. Tämän ottelun jälkeen Zaibatsun pelit jatkuvat seuraavan kerran jo sunnuntaina 22.3., kun vastaan saadaan toinen IT-pumppu, Qvantel. Ottelu alkaen klo 19:30 ja on seurattavissa Twitch-palvelun kautta.

Niko Ollikka

  • Junior Marketing Specialist
  • Työkalut: Hootsuite, G Suite, LinkedIn, Leadfeeder, Vainu
  • Diggaa: Narratiiviset ja visuaaliset pelit, kamppailulajit ja amerikkalainen jalkapallo

Kysyttävää? Soita Herkolle!

Pysy kärryillä – tilaa kuukausittainen blogikooste.