Niko Ollikka opiskelee Jyväskylän Yliopistolla englannin kielen asiantuntijalinjalla. Hänellä on sivuaineinaan markkinointi,  viestintä, johtajuus ja pelitutkimus. Niko työskenteli Zaibatsu Interactivella markkinoinnin ja viestinnän harjoittelijana.

Miten päädyin Zaibatsulle harjoittelemaan 

Päädyin Zaibatsulle harjoitteluun, kun menneenä kesänä tiedostin opintoihini kuuluvan harjoittelun olevan ajankohtaista.  Lyhyen etsinnän jälkeen löysin listan jyväskyläläisistä pelifirmoista ja Zaibatsu nousi sitä kautta vahvasti esille. Muistin myös yliopiston mentorini maininneen Zaibatsun. Päätin laittaa avoimen hakemuksen sähköpostin kautta. Lyhyen sähköpostiviestittelyn jälkeen sovimme haastattelusta, jonka jälkeen sainkin tiedon voivani aloittaa harjoittelussa Zaibatsulla.   

Harjoittelun aloitus 

Harjoittelun aloitus tietysti jännitti, mutta aikaisempi haastattelu oli antanut hyvän kuvan toimistosta ja yrityksestä. Vastaanotto oli lämmin kaikilta ja ihmiset ovat olleet alusta asti erityisen mukavia ja ovat toivottaneet harjoittelijat tervetulleeksi avoimesti. Kaikki toimistolla ovat myös päivittäin läsnä ja vaihtavat kuulumisia keskenään, mikä luo avoimen ja luontevan tuntuisen ilmapiirin, jossa on ollut ilo työskennellä. 

Ensimmäinen päivä koostui enimmäkseen perehdytyksestä eri tapoihin, viestintäkanaviin ja ihmisiin tutustumista. Pääsin myös pelitestaamaan ja antamaan palautetta. Heti samalla viikolla pääsinkin jo syventymään jo aloitettuihin markkinoinnin toimiin ja edistämään näitä omalla näkemykselläni. 

Oma rooli ja tilaisuudet 

Zaibatsu tarjosi itselleni tilaisuuden päästä tekemään markkinoinnin ja viestinnän tehtäviä. Olen myös valvonut sosiaalisen median kanavia ja suunnitellut niihin päivityksiä. Tehtävät ovat osoittautuneet haastavaksi ja vaihteleviksi ja olenkin pitänyt niistä juuri siksi. Lähes joka päivä on tarjonnut uuden haasteen.  

Markkinoinnin ja viestinnän vastuiden lisäksi sain mahdollisuuden hahmotella hakemuksia sekä suunnitella toimistolle projektityöohjetta. Ilmaisin myös kiinnostusta henkilöstöasioihin ja sainkin osallistua muun muassa työhyvinvointi- ja työtyytyväisyyskyselyiden suunnittelemiseen.

Henkilökohtaisina tavoitteinani harjoittelulle oli päästä soveltamaan saatuja oppeja käytäntöön ja samalla oppia, mitä kaikkea konkreettista kuuluu markkinoinnin ja viestinnän työtehtäviin. Halusin myös heti saada kokemusta IT- ja pelialan yrityksessä työskentelystä ja erilaisista toimintatavoista alaan liittyen. Koen saavuttaneeni tavoitteet ja oppineeni paljon, varsinkin uusista toimenpiteistä. Koen tämän olleen oiva alku omalle työpolulleni ja ainakin näyttäneen itselleni sen, että ala ja työ on itselleni miellyttävää. 

Mitä nyt?

Onnistuneen harjoittelun jälkeen otin joulukuussa pientä taukoa, kunnes sovimme jälleen tapaamisen toimistolla. Nyt helmikuusta lähtien olen työskennellyt osa-aikaisesti Zaibatsun myynti-markkinointi-tiimin jäsenenä. Voin siis todeta harjoittelun olleen parempi kuin olisin ikinä uskaltanut odottaa. Nyt katse on vahvasti nykyhetken työnkuvissa sekä tulevaisuuden mukana tuomissa työn uusissa haasteissa.  

Niko Ollikka

  • Junior Marketing Specialist
  • Työkalut: Hootsuite, G Suite, LinkedIn, Leadfeeder, Vainu
  • Diggaa: Narratiiviset ja visuaaliset pelit, kamppailulajit ja amerikkalainen jalkapallo

Kysyttävää? Soita Herkolle!