Mikä on Global Game Jam?

Global Game Jam on tapahtuma, jonka taustalla on halu voimaannuttaa yksilöitä maailmanlaajuisesti oppimaan, kokeilemaan ja luomaan yhdessä pelien kautta. Global Game Jam on maailman suurin ympäri maailmaa tapahtuva pelien tekemiselle omistettu tapahtuma. Tyypillisesti jameissa kokoonnuttaisiin fyysisesti samaan tilaan ja toteutettaisiin sprintti-tyylistä pelikehitystä. Kuitenkin vallitsevan maailmatilanteen vuoksi tämän vuoden tapahtuma järjestettiin etänä. 

Viikonlopun aikana maailmanlaajuinen luova tohina alkaa, samanaikaisesti tutkaillen pelien kehitysprosessia myös ohjelmoinnin, suunnittelun, tarinankerronnan sekä graafisen tuotannon näkökulmista. Kaikki tämä tiivistyy 48 tunnin kehityskaareen. 

Jamien rakenne etenee yleensä siten, että kaikki kokoontuvat yhdessä perjantaina, katsovat lyhyen avausvideon, jossa on neuvoja jamittelijoille sekä jamien salaisen teeman paljastaminen. Tarkoituksena on haastaa kaikki pelikehittäjät tekemään pelejä saman teeman ympäriltä. Pelien tulee olla niin valmiita kuin mahdollista sunnuntaihin mennessä.  

Tänä vuonna jameihin osallistui yli 28 000 pelikehittäjää, 104:stä eri maasta ja he tekivät yhteensä yli 6000 peliä.  

Vuoden 2021 Global Game Jam teema 

Tämän vuoden teemana oli “Lost and found” eli “hukattu ja löydetty”. Teema paljastettiin avauspuhujan nimeämis-ilmoituksen yhteydessä. Videon lopussa näytettiin kuvia ja videopätkiä vanhojen ystävien jälleennäkemisestä, neulan löytämisestä heinäsuovasta, pullopostin löytäminen rannalta sekä kadonneiden eläinten johtamisesta kotiin. 

Zaibatsu ja GGJ 

Tänä vuonna Zaibatsulta jameihin osallistui kolme eri kokoonpanoa. Zaibatsulla pelien tekeminen ei ole vain osa suurimman osan työtä, vaan se on jotain johon suhtaudutaan intohimolla, omistautumisella ja harrastuneisuudella. Tämä näkyykin siinä, että joka vuosi Global Game Jamin lähestyessä työpaikan sisällä alkaa käymään kuhina. Tänä vuonna Zaibatsulta oli yhteensä osallistujia 11, joka lähenee lähes puolta koko Zaibatsun henkilöstöstä.  

Miksi me teemme tätä?

– Opimme uusia ohjelmia, teknologioita ja työtapoja käytännössä.

– Saamme vaihtelua pidempien projektien lomassa.

– Pidämme hauskaa yhdessä!

Peli 1: Pöcketman

Tiimi: Aleksi ja Janet 

Zaibatsun dynaaminen duo Aleksi ja Janet loivat 2D-seikkailupelin nimeltä Pöcketman. Peli ottaa vahvasti vaikutteita vanhoista Gameboylla pelattavista Pokemon-peleistä sekä pelillisesti että graafisesti. Pöcketman leikitteleekin Pokemonin kustannuksella kääntämällä kouluttajien ja pokemonien roolit toisinpäin, jolloin pelaaja pelaakin söötillä eläinhahmolla löytäen ja napaten ihmisiä, jotka puolestaan osallistuvat kamppailuihin toisia ihmisiä ja heidän kouluttajiaan vastaan.  Pelissä näkyy vahvasti Aleksin ja Janetin oma “tongue-in-cheek”-huumori ja jamittelussa haettu hauskanpidon aspekti.

Pelin toteutuksessa Aleksi hoiti pääasiassa ohjelmoinnin ja Janet taas oli vastuussa visuaalisesta puolesta. Kumpikin puolestaan jakoivat tarina- ja suunnitteluvastuut.

 Linkki Pöcketmanin Global Game Jam- sivulle

Youtube-linkki

Peli 2: Hemmo

Tiimi: Tarmo ja Juhani 

Kyseessä toinen kaoottinen kollektiivi, jossa Zaibatsun CTO Tarmo jamitoverinsa Juhanin kanssa toteuttivat klassisen tasohyppelypelin nimeltä Hemmo. Pelissä pelataan Hemmo-nimisellä ranskanbulldogilla. Hemmo on hukannut kaikki maskinsa ja senpä takia myös Hemmon perinteisesti vänkä olemus on poikkeuksellisen epävänkä. Pelaajan tuleekin ottaa Hemmon ohjat ja auttaa tätä löytämään kadonneet maskit ja palauttamaan Hemmon vänkä olemus.

Pelin vahvuuksina ovat ehdottomasti sen graafisesti tyydyttävä ulkonäkö sekä funky taustamusiikki. 

Tarmon vastuuna pelissä olivat ohjelmointi ja suunnittelu, kun taas Juhani hoiti musiikin ja äänet. 

Linkki Hemmon Global Game Jam sivuille

Youtube-linkki

Peli 3: Whailing Walls

Tiimi: Tuomo, Juho, Jerry, Kalle, Eerik, Timo, Wille ja Jussi 

Viimeisenä esittelyssä oli Zaibatsun megatiimi, jossa oli peräti kahdeksan Z-tiimin jäsentä. Z-tiimiin kuuluivat Tuomo, Juho, Jerry, Kalle, Eerik, Timo, Wille ja Jussi. 

Yhdessä Z-tiimi loi Whailing Walls-nimisen vuoropohjaisen online-moninpelin. Pelissä toinen pelaaja pelaa Skye-nimisellä nuorella, joka yrittää kerätä mysteerisestä kellarista kaikki ainekset isoäitinsä legendaarisen herkulliseen kalakeittoon. Toinen pelaaja puolestaan pelaa vanhalla Kalastajalla, joka ei halua luopua omasta kallisarvoisesta kalastaan, jolloin hänen tehtävänsä on estää Skyella pelaavaa saamasta kaikkia aineksia kasaan. 

Pelissä kumpikin pelaaja tekevät omalla vuorollaan yhden siirron, navigoiden kellarin läpi yrittäen suorittaa omaa tehtäväänsä. Aineksia etsivä pelaaja yrittää löytää kadonneet ainekset ja samalla välttää törmäämästä Kalastajalla pelaavaan. Kalastava puolestaan yrittää löytää toisen pelaajan ja pysäyttää tämän harppuunallaan. 

Pelin toteutuksessa ohjelmoinnista vastasivat Tuomo, Juho, Jerry ja Kalle. Visuaalisen ilmeen pelille antoivat Timo ja Wille. Timo toteutti 3D-mallintamisen sekä animoinnin ja Wille puolestaan toteutti 2D-grafiikan. Tunnelmallisen musiikin peliin toteutti Eerik ja kenttäsuunnittelun puolestaan hoiti Zaibatsun CEO Jussi. 

Linkki Whaling Wallsin Global Game Jam-sivuille

Youtube-linkki

Kysyttävää? Soita Herkolle!