Miten yhteistyö alkoi

”Meillä olisi yksi peli (Boom Karts), joka haluttaisiin julkaista, mutta meillä ei ole siihen tiimiä. Haluaisitteko tehdä sen meidän kanssa?”

Fingersoft oli Zaibatsulle jo vanha tuttu, jonka kanssa oli kehitetty, testattu ja tapettu jo joitakin peli-ideoita. Yhteisten projektien ja tapaamisten yhteydessä oli jo huomattu, että kemiat ja tekemisen tavat toimivat firmoissa hyvin yhteen. Fingersoftin Business Development Director Daniel Rantalan kysymys sai kuitenkin Zaibatsun toimitusjohtaja-Jussin (Ultima) alaleuan loksahtamaan. Kyseessä olisi Hill Climb Racingin ja Hill Climb Racing 2:n tapaan Fingersoftin omana nimekkeenä julkaistava peli, siis iso tapaus.

Mutta vastausta Jussi ei epäröinyt hetkeäkään. Tottakai meidän tiimimme siihen pystyisi ja ehdottomasti haluamme olla tekemässä seuraavaa globaalia hittiä.

Boom Karts -tiimin synty

Yhteistyö alkoi tiimin kokoamisella. Peli oli jo noin 80% valmis, mutta työtä oli silti paljon tehtäväksi.

Pääsuunnittelijan hattu annettiin Timo Koskelle, joka tiedettiin kyvykkääksi ja kunnianhimoiseksi vision kantajaksi. Tuottajan tuolille istahti Jussi itse. Muihin tehtäviin kiinnitettiin Zaibatsun luottograafikoita ja -koodareita siten, että liikkeelle lähdettiin 5 kehittäjällä.

Pelin päätuottajana toimi Fingersoftin Daniel Fischer, joka ohjasi miettimään ”isoa kuvaa”. Lisäksi Fingersoft hoiti muun muassa UA-testausta, ASO:a, mainoksia ja analytiikkaa.

Yhteisestä startista meni julkaisuun 13 kuukautta. Projektin edetessä Zaibatsun Boom Karts -tiimi kasvoi välillä peräti 13 henkeen, ja kun Fingersoftilla pelin parissa työskenteli vielä 19 ammattilaista, niin Boom Karts -tiimin koko oli julkaisuvaiheessa yli 30 henkeä.

Boom Karts-julkaisu

Julkaisuvaiheessa Boom Kartsista oli tehty jo 550 000 ennakkotilausta Google Playssa (pre-registration, pre-reg) ja julkaisupäivästä tiedettiin tulevan hektisen. Nimenomaan julkaisu ja isot päivitykset kun ovat niitä hetkiä, joissa suuret käyttäjämäärät paljastavat mahdolliset piilevät heikkoudet, jotka eivät ole tulleet testauksessa ilmi.

Open beta ja pre-reg olivat toimineet Boom Kartsin testialustoina. Tämän ansiosta käyttäjämäärä kasvoi nopeasti ja liikennettä tuli kertarysäyksellä paljon, mutta nopealla reagoinnilla tilanne saatiin hallintaan. Alkunikottelun jälkeen pelin saamat arviot ovat olleet voittopuolisesti ylistäviä. 

Julkaisun jälkeen

Nyt, kun Boom Kartsin pyörät on saatu mukavasti rullaamaan, keskitytään Zaibatsulla sen ylläpitoon ja yhdessä Fingersoftin kanssa jatkokehitykseen, käyttäjiä kuunnellen ja näiden palautteeseen vastaten. Mobiilipelejä kun voi päivittää jatkuvasti, ja niitä optimoidaankin vielä julkaisun jälkeen, sekä bugeja korjaillen että uusia ominaisuuksia ja parempaa pelikokemusta kehittäen.

Parhaassa tapauksessa Boom Karts työllistää Zaibatsua vielä vuosienkin kuluttua, ja niin uudet kuin vanhatkin pelaajat pääsevät pitämään hauskaa vielä täysin elävän ja aktiivisesti kehitetyn pelin parissa!

Lari Kemiläinen

  • Head of Marketing
  • Työkalut: Affinity, Hootsuite, Google Suite
  • Diggaa: Joystick- ja zapper-pelejä, puzzleja, värkkäämistä

Kysyttävää? Soita Herkolle!